השוואת קופות בעיתונים – מה זה אומר לנו?

קבל הצעה

השאר פרטיך על מנת שנוכל לחזור אליך ולהעניק לך שירות מקצועי ומתן הצעת מחיר

הצטרפו אלינו בפייסבוק

לאחרונה פנה אלי לקוח שלי שמנהל את קרן ההשתלמות שלו דרכי, והפנה את תשומת ליבי כי בעיתונים מפרסמים טבלאות דירוג של הקופות השונות, וכי הקופה שלו אינה מדורגת במקומות הגבוהים ביותר, הוא שאל האם לא כדאי להחליף לקופה המדורגת גבוהה? אולי באמת כדאי כל שנה לעבור לקופה שמדורגת גבוהה? האם זה יבטיח לנו תשואה גבוהה גם בעתיד?

להלן תשובתי:

חשוב להבין שיש כמה מאות של קופות שונות שמנהלות כספים בהרכבי תיק שונים (תמהיל שונה של נכסים פיננסים שונים), ההשוואה הנכונה כמובן צריכה להיות בין קופות עם אותו תמהיל. כאשר אנו רואים השוואה של קופות מסוג מסוים, צריך לזכור כי העיתון מציג השוואה מאוד כללית, ופרוט הנכסים התנודתיים לא מופיע, בתקופות קצרות הבדלים באחזקת המניות יכולים לעשות הבדל לא קטן.

ברור לכולם כי בכל רגע נתון ניתן להציג טבלא ולדרג את הקופות, אולם השאלה היא האם זה יגיד לנו משהו לגבי העתיד? האם בשנה הבאה לכשיבצעו את הדירוג תופענה אותן קופות? התשובה היא "לא" מתברר כי כל הזמן יש תחלופה בין הקופות המובילות ולכן זה מעיד על כך שאנחנו לא יכולים לנבא מה יהיה בעתיד ומי יעשה יותר טוב. (מחקרים שונים תומכים בטענה זו, וגם ניתן בפשטות לבדוק זאת דרך אתר האוצר "גמל נט").

בכלל צריכים לשאול את השאלה – מה גורם לקופה אחת להגיע לתוצאות טובות יותר מקופה שניה? האם מנהל התיק המוכשר? אם כן איך נתייחס לתופעה של מעבר של מנהלים מקופה לקופה?

זו שאלה מורכבת ואני לא חושב שיש תשובה ברורה לעניין.

בקיצור מה נכון לעשות?

בחירת התמהיל וההעדפה למרכיבים תנודתיים:

לדעתי הדבר החשוב ביותר להתייחס אליו הוא התמהיל של הנכסים הפיננסים בקופה , ז"א קודם כל שתהיה התאמה בין תמהיל הקופה להעדפות המשקיע , ככול שהמשקיע יכול לראות טווח ארוך יותר לפניו, מרכיב המניות, או הנכסים התנודתיים בכלל, יכול להיות גבוהה יותר. ההבדל בתשואה בין תיקים עם תמהילים שונים גדול מאוד, הרבה יותר מההבדל בין מנהלים שונים של אותו תמהיל.

בחירת הגוף המנהל – חשוב לבחון מספר נקודות

  • מנהל קופה בעל מוניטין הקשור ביכולת ניהול פיקוח ובקרה על תהליכי ההשקעה (למנוע מקרים כמו שקרו בפריזמה).
  • מנהל קופה שההון העצמי שלו ביחס לכמות הכסף שהוא מנהל יהיה גבוהה ז"א במקרים חריגים, אם יקרו, יש הון עצמי ומוניטין שיכולים לפתור לחוסך את הבעיה ( ראה מקרה הראל והמעילה שהייתה).
  • מנהל הקופה הינו גוף שיכול לגוון את ההשקעות שלו גם בנכסים פיזיים נותני תזרים תשואה יציב לאורך זמן.
  • ולבסוף יש לבחון את תוצאות הקופה לאורך זמן, לא פחות מ 5 שנים, לבחון גם תקופות של שגשוג אבל גם תקופות של משבר.

אם יש ברשותכם קופת גמל, קרן השתלמות, או כל חיסכון מנוהל או לא מנוהל, אשמח לקבוע פגישה להתייעצות לצורך קביעת התמהיל המתאים לצרכים ולמאפיינים שלכם.
למידע נוסף אודות קרן השתלמות 

לקבלת הצעה לחץ כאן >>